perjantai 25. tammikuuta 2013

Kevätpukeutumisen kulmakiviä

Kun ulkona paistaa aurinko ja mittari näyttää -10 astetta on hyvä ryhtyä suuntaamaan ajatuksia jo kevääseen, eikö? Tiedetään, olen TAAS hieman etuajassa tämän suhteen, mutta tykkään fiilistellä etukäteen.

Eli tänään siis tällaisen kollaasin muodossa muutamia kulmakiviä minun kevätpukeutumiseeni. Pukeudun, tai ainakin pyrin pukeutumaan klassisen tyylikkäästi. Minua monesti luullaankin vanhemmaksi kuin mitä oikeasti olen koska vaatteeni eivät paljasta oikeaa ikääni kovin helpolla. Mutta niihin kulmakiviin..

1. VÄRIT, keväällä karsin pois kaiken räväkän, tiedän, toiset lisäävät väriä, minä poistan. Silloin kun luonto on kauneimmillaan en koe tarpeelliseksi itse pukeutua papukaijan kirjavasti, mielummin käytän niitä syksyisin ja talvella. Kaapistani siis löytyy sinistä, valkoista, beigeä, harmaata, vaaleansinistä, farkkua, ruskeaa ja mustaa. Matalat konjakinväriset nilkkurit vielä haluaisin.

2. RAIDAT, neutraalit värit riittävät minulle mainiosti ja siitä syystä en myöskään innostu mistään kuoseista, paitsi yhdestä, nimittäin raidoista. Joka kevät vaatekaapista löytyy vähintään yksi sinivalkoraidallinen tuote, milloin t-paitana, milloin neuleena. Joinain vuosina on löytynyt useampiakin.



3. HOUSUT, kevään ykköshousut ovat farkut, niinkuin aina minulla. Niiden lisäksi jalkaan sujahtaa vuoroin beigeä, vuoroin mustaa. Khakinvihreät housut ovat seuraavana ostoslistalla. Niitä olen nyt jo jonkin aikaa himoinnut nähtyäni kevätmallistoissa niitä jo useammassa paikassa. Olen housutyttö, ja hametta minun päälläni ei näe muutakuin juhlissa, silloinkin vain niissä missä on aivan pakko hametta tai mekkoa käyttää, kuten häissä.

4. TAKIT, keväällä käytän kahta tai kolmea erilaista takkia. Omistan mustan trenssin irroitettavalla villavuorella, joten se menee jo aika aikaisin keväällä, ja aika pitkälle myös kun siitä saa kuoritakin. Suosinkin monikäyttöisiä vaatteita. Toisena suosikkina onkin vaaleanbeige tikkitakki. Näitä kahta käytänkin aika 50/50, ja olen ollut tyytyväinen löytämiini takkeihin. Joskus päälle saattaa ilmestyä myös tummansininen vettähylkivä kuoritakki, joka erityisesti sateisina päivinä on kätevä.

5. ASUSTEET, rakastan konjakinvärisiä asusteita, eli kenkiä, laukkuja, vöitä. Niitä onkin vuosien varrella kerääntynyt kaappiin aika mukava arsenaali, ja nyt niitä alkaa löytymään joka lähtöön. On kapeaa ja leveää vyötä, on arkilaukkua ja juhlalaukkua jne. Konjakinväristen oheella käytän toki myös neutraalia mustaa. Tosin 70% kerroista olkapäällä keikkuu konjakinvärinen laukku.

6. KENGÄT, kevätkenkinä minulla toimii nahkaiset saappaat, nilkkurit ja sitten hieman lähempänä kesää kun kadut jo ovat ihan sulat niin yksiväriset valkoiset tennarit. Loskakelieillä Hunterin mustat saappaat ovat mitä mainioimmat käyttökengät, varsinkin trenssin kanssa yhdisteltynä. Kuivempina päivinä suosin nahkaisia saappaitani tai sitten nilkkureita.

7. YLÄOSAT, keväällä kaapista kaivetaan esille kaikki bleiserit, niitä kun ei talvella tule pahemmin käytettyä. Ne toimivat myös pidemmällä keväällä sitten myös takkeina. Omistan mustan, tummansinisen ja beigen bleiserin ja olen kokenut niiden riittävän hyvin tarpeisiini. Niiden alla käytän valkoisia tai vaaleansinisiä kauluspaitoja, tai sitten sitä raitapaitaa.

Tässä oli tällainen pikakatsaus kevätpukeutumiseni kulmakiviin. Näitä tottakai sitten yhdistelen ristin rastiin ja asustan pienillä hauskoilla yksityiskohdilla. Korut ovat nimittäin myös tärkeä osa pukeutumistani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti